Pages

Sunday 25 September 2011

Monologue

Assalamualaikum and hello all. :)

Pernah terasa sedih, malu sangat rendah diri bila bandingkan diri kita dengan orang lain.
Eh, tak boleh rasa macam tu sekali kalau bandingkan diri kita dengan orang lain. Cop, bukan tak boleh bandingkan langsung ke diri kita dengan mereka? Setiap orang ada personaliti berbeza yang dicipta dengan keunikan tersendiri.

Belum habis sambung. Pernah terasa sedih, malu, sangat rendah diri bila bandingkan diri kita dengan orang lain. Bila bandingkan ilmu agama kita tak setara pun dengan mereka, sangat sikit, benda yang sepatutnya basic pun tak master lagi.

Post macam ni dah pernah keluar sebelum ni. Tapi delete sebab malu, LOL.

Lepas tu, tiba-tiba, kita terasa macam nak berubah ke arah kebaikan. Datang study circle pun mula-mula rasa terpaksa kemudian rasa ikhlas nak pergi sebab membaiki diri. Terasa diri sangat rendah dan kecil di sisi Allah. 
Sejak daripada tu, kalau orang ajak pergi qiamullail pun pergi, semata-mata nak ubah diri kita. 

Desktop yang ada banyak cerita korea/jepun yang selalu tengok pun terus delete semuanya. Perubahan yang drastik. Tapi pada masa yang sama rasa sedih sebab kita masih jugak buat benda yang tak sepatutnya. Walaupun cuba nak berubah, tapi susah nak berubah secara keseluruhan.

Lepas tu kita macam dah give up. Kita teruskan hidup lama yang banyak membuang masa.

Tengah-tengah lagha (perkara yg buat kita lupakan Allah) tu, tiba-tiba datang lagi keinsafan. Tapi macam tak tahu dari mana nak bermula. Kita cuba berubah. Tapi sekejap aje. Back to square one. 
Tapi niat dalam hati untuk berubah ke arah kebaikan tak pernah padam. Asyik berdoa. Cuma tak tahu bila nak mula. Harap-harap tak terlambat. Hlovate cakap 'The person who decided to change on the 12th hour dies on the 11th'.
Tak nak jadi macam tu.

Minggu kedua, orang OSC telefon. Cakap yang naqibah (facilitator) study circle sebelum ni bagi nama kat Chief Facilitator lepas tu bagi nama kat OSC untuk jadi naqibah.
Diri kita yang sangat serba kekurangan ni nak jadi naqibah. Macam kelakar pulak. Macam mana nak ubah orang lain kalau diri sendiri pun susah nak berubah? Macam mana nak suruh orang tu buat benda-benda baik tu kalau kita sendiri pun tak buat sangat?

Mula-mula rasa macam nak tolak. Tak layak. Sangat tak layak. Tapi bila fikir balik, mungkin ni jawapan daripada Allah. Ada sebabnya kenapa terpilih jadi Naqibah. Allah dah panggil, dah tolong dengan cara yang memang tak disangka-sangka. Pergi training facilitator, rasa rendah diri, ilmu yang ada sangat dangkal. Semua orang lain yang terpilih hebat-hebat belaka. Rasa tak layak.

Lepas tu Ustaz Hasmi cakap
 'Tak perlu tunggu ilmu cukup baru nak berdakwah. Dakwah ni wajib sebenarnya untuk semua orang Islam. Ilmu memang tak pernah cukup. Jangan rasa rendah diri sebab rasa ilmu tak cukup. Jadikan perasaan 'kekurangan ilmu' itu sebagai satu cabaran,"

Terasa tersentak.

Balik bilik, jumpa roommate yang lagi tinggi ilmu agamanya daripada saya. Mintak dia tolong guide sekali.
The Hunger Games:Mockingjay tinggalkan dulu. Capai 'Apa Ertinya Saya Menganut Islam' karya Fathi Yakan.

Dear Allah, please guide me towards loving you and pleasing you.

4 comments:

nay. said...

congrats! im happy for u sarah :) insyaAllah bole punyalah. Allah tu kan the best planner. gud luck!

btw tak penah nmpk u sjk naik cuti ni..

Sarah said...

Thank you Tikah!
Insya-Allah. I hope so. Tanggungjawab terhadap Allah.

Haha. Nak masuk 3 minggu duduk kat UIA ni, I tak pernah naik bas and lunch selalu dekat KOP je. :D

NuHa said...

ooo lama nya tak singgah sini
tahniah sarah (;
nak memulakan langkah pertama tu mmg susah tapi once kita sudah melangkah, insya Allah, Allah akan permudahkan...

cuba baca surah At-Taubah ayat 38-39... good motivation for dai'e

Sarah said...

Thanks for the support Kak Kimah!
Insya-Allah, I'll try my best. :)