Pages

Thursday 17 March 2011

Talking about love and relationships

Assalamualaikum and hello to all :)

Okay, minggu ni dan minggu depan memang sangat busy dengan kuiz memanjang, assignments/presentations, hospital visit, AGD segala bagai. But as my motto goes 'Jangan gelabah, relax sudah,'. Yeah, walaupun busy, syukur dikurniakan ketenangan oleh yang Maha Esa. Harap-harap ketenangan ni akan berkekalan, insya-Allah.

Erm, what else? This will be a really random post.
Oh yes, I think I have started to love Pharmacy. Meaning, I have started to love all the subjects I'm learning. I LOVE PHARMACOLOGY, especially! Kalau nak buat Masters or Ph.D pun, nak amik Pharmacology! Insya-Allah. Amin.


Tadi Dr.Qamar ada cakap sesuatu yang memorable.
'To the sisters, please love your brothers as if they were your own brothers'. and vice versa.


Faham tak? Maksudnya, Dr. Qamar tak menggalakkan students batch kita orang ni ada perhubungan lebih daripada kawan.


Lagi satu, dia cakap 
'Until I get my Ph.D, I never allowed a single girl to enter my life. When I've attained my Ph.D, and worked for 4 years, then only I allowed a woman to enter my life. I have lots of money in my bank account, and I spent about RM 100,000 for my wedding, giving my wife RM 50,000 jewellery,'


Nampak macam berlagak tapi takde pun sebenarnya. Dr. Q nak bagi mesej yang belajar la betul-betul dulu, baru fikir pasal relationship.


'Right now your future is not secured. And if you get involved in these things, you will suffer,'


This is really great. Membangkitkan semangat untuk belajar. Dan sambung belajar. Masters, Ph.D. Insya-Allah, selagi masih dikurniakan akal fikiran dan tubuh badan yang sihat, saya akan terus belajar sampai Ph.D.
Yelah, walaupun sekarang ni first year pun belum habis lagi. Tapi tak salah nak merancang masa depan, kan?

Oklah, sebut pasal love and relationships ni,  saya  ni single but NOT available (LOL), tidak pernah menjalinkan hubungan dengan mana-mana lelaki langsung (tak pernah ada special boyfriend, tak pernah couple, etc) atas beberapa sebab.
1. Sejak Darjah Satu sampai Tingkatan 5, saya bersekolah di sekolah perempuan (Convent School).
2. Parents saya memang dah bagi warning tak payahla nak ada boyfriend-boyfriend ni. 
3. Saya tak berminat. LOL. 

Yang hantar mesej 'Boleh berkenalan?', hantar surat cinta, mintak nombor telefon tu semua memang ada laa..Tapi again,  tak berminat. I will never toy with any guy's feelings. Kalau tak berminat, cakap terus dengan ayat-ayat yang baik, tak payah nak gedik-gedik jinak-jinak merpati pulak.  


Contohnya dulu tiba-tiba dapat mesej:
Stranger: Hai, boleh berkenalan?
Sarah: Siapa ni?
Stranger :(apa entah nama dia, kawan kepada classmate kat Convent dulu, dpt no phone kat school mag)
Sarah: Oh, maaflah.Mak saya tak bagi saya ada boyfriend-boyfriend ni. Lagipun saya tengah belajar. Sori ok?
Stranger: Takpela, orang dah tak sudi kan, nak buat macam mana. (LOL)


Takde kerja ke apa tiba-tiba nak jalinkan hubungan dengan strangers. Okay, back to the point.


Tapi bila masuk universiti ni, mak saya tanya
Mak: Dah ada calon ke? (dia gurau je sebenarnya)
Saya: Hmm, takde. Haha.
Mak: Senior?
Saya: Hah? Senior pharmacy?. HAHAHAHA (gelak sarcastic)
Abah: Biarlah, baru first year (yeah!)


Lepas tu mak saya cakap 'Habiskan degree dulu, lepas tu baru fikir pasal tu semua,'
Saya pulak fikir 'Ambik Ph.D (amboih) dulu, baru fikir pasal semua tu,'

Tapi agak susah, sebab saya seorang perempuan. Perempuan ni semakin tua, semakin jatuh saham (ye ke?) LOL. Takpela, itu hanya perancangan saya(sebab setakat ni saya tak ada calon, haha), tak taulah Allah yang Maha Mengetahui ada perancangan yang lebih baik.

Bila tengok balik, lagi bagus kalau bila dah kerja baru fikir ni semua. For example, lecturer Physics saya kat CFS dulu, Bro Wan Syahrum pun berkahwin dengan Miss Linda (skrg ni Madam, haha) waktu time kerja. Meaning, waktu kerja baru diorang jumpa.Kiranya, baguslah. Sebab bila kita dah kerja, kita dah matang, kita dah ada perancangan masa depan. 

Jadi kalau boleh waktu tengah belajar ni saya nak elakkan perasaan yang macam tu dan fokus kepada akademik dan karier masa depan. Lagipun saya anak sulung. Adik ada empat orang. Saya kena tolong ibu bapa saya support adik-adik saya dulu. Family is my first priority!  

Ada seorang kawan rapat saya tanya 'Macam mana nak hilangkan perasaan suka kat seseorang (crush la, kiranya) dan kadang-kadang dia rasa macam dia perlukan seorang boyfriend dan dia terfikir ada tak lelaki untuk dia'. Ni orang yg tanya eh, bukan saya reka soalan sendiri.


Ni pandangan saya.
Saya sangat percaya kepada Allah. Saya mempercayai bahawa Allah telah 'reserve' someone for me. The best one for me. My soulmate, my best friend. Tapi kita dua orang belum ditakdirkan untuk berjumpa lagi sebab masih banyak kekurangan dalam diri kami berdua.Masanya belum tiba.
Saya ada beberapa kriteria untuk my future spouse. And I'm sure that 'future spouse' has his own criteria too. But we both realized that in order to meet someone with that criteria, we have to fulfill the criteria ourselves first!

Jadi, kami berdua sedang dalam proses penghijrahan ke arah yang lebih baik dari segi perbuatan, penampilan yang lagi Islamik (haha), menambahkan keimanan dan sebagainya. Dan apabila Allah s.w.t telah merasakan kami berdua telah menepati kriteria yang ditetapkan oleh-Nya, maka dia akan menemukan kami berdua.

And so I believe, he's somewhere out there. I believe in Allah. There's no reason on why I should fret over 'which guy will I end up with' or 'will there be a guy who actually likes me?' Nope. Just have faith in Allah. And try your best to live up to your 'future spouse's' criteria.

Contohnya, nak husband yang pandai lead solat semua tu, kita pun kenalah tahu jugak (walaupun perempuan). 

Ingatlah, 'Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik.'


Tapi sekarang ni, saya berdoa
'Ya Allah, sebelum saya dibukakan pintu hati untuk menyayangi seseorang , berilah peluang kepada saya untuk mencintai-Mu (to fall deeply in love with you) dan Rasul-Mu dahulu,'

Ya, saya nak merebut cinta Allah dulu.


Amin ya-Rabbal-Alamin.


P.S. Bila baca balik, terfikir 'Eh, kenapa post ni jiwang sangat?' HAHAHAHAHA. This is soo not me.

10 comments:

Lisa said...

Saya ada beberapa kriteria untuk my future spouse. And I'm sure that 'future spouse' has his own criterias too. But we both realized that in order to meet someone with that criteria, we have to fulfill the criterias ourselves first!

agreed!

haha i setakat gedik-gedik cakap nak kawen nak kawen sebab stress belajar tu ada lah,
but to really get married at this age, i'll pass :D

Sarah said...

Haha yeah! Dulu waktu lepak bilik you time CFS, selalu dengar korang ckp 'Stress, nak kahwin, nak kahwin!' but of course I know you didn't really mean it. HAHAHAHA

Lisa, kahwin nanti jangan lupa jemput. :P

Syidah Razak said...

best2x...lagi best bace nie bile tgh pening nak wat assingment..
bleh refresh otak..hihi
(^_^)

bunyaminkhair said...

aku sokong hang saghah...betui apa hg cakap tu..aku pun tokse toy with girls feeling...xbaik o..

Dasuki D5T7 said...

:)

Sarah said...

@Syidah. Wah, busynya! Good luck with your assignment and finals!
And terima kasih la sudi baca dan komen blog saya, hahaha. xD

@Burn. Betul tu. Terus-teruskanla tabiat hang tu. Haha. And thanks for the comment. :D

@Norman. :D. Thanks for the comment!

Anonymous said...

"Oklah, sebut pasal love and relationships ni, saya ni single but NOT available (LOL), tidak pernah menjalinkan hubungan dengan mana-mana lelaki langsung (tak pernah ada special boyfriend, tak pernah couple, etc) atas beberapa sebab."

Ke sebab nak kawen 1 september ni??
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1552085335045&set=o.109034909146917&theater

Ha ha

Sarah said...

LOL. Tak baik menyebarkan fitnah. Tu je yang sy nk cakap. Maka silalah insaf ye. =)

Anonymous said...

hi sarah! haha.. woah woah teramat sangat terlebih setuju lah dgn awak.. there's still a loooooong way to go.. sooo dun bother bout bf/gf thingy when u r not even sure of ur future.. certain girls especially sanggup menangis sbb bf dy... booo! haha! n some boys duit poket utk diri sndiri pon tak ckop, dok berangan nk ada gf mcm orang lain.. loser gila...haha..

*kawe pnya assgnment x siap lg, sanggup taw drop by bc blog awok* muahaha...

Sarah said...

Hi anonymous!

Erkk.. Hahaha. No comment la yg tu. :D

Thanks for dropping by anyway. Ni siapa eh? :D